Information
Name Group: CLAMP or Kuranpu
Founded: 1987
Status: Active
Country of origin: Japan
Notable current members: Nanase Ohkawa, Mokona, Tsubaki Nekoi, Satsuki Igarashi
Notable former members: O-Kyon, Sei Nanao, Tamayo Akiyama, Leeza Sei, Sōshi Hishika, Kazue Nakamori, Shinya Ōmi
Type: Manga studio
Cred ca majoritatea cunosc acest grup si mai ales au vizionat si citit creatiile lor.
Clamp (artisti manga) (クランプ, Kuranpu), este un grup de mangaka japonez, din care fac parte numai femei si a fost infiintat in 1980. Multe anime-uri au fost adaptate dupa manga-urile grupului, dupa ce acestea au fost publicate. Din grup fac parte : liderul – Nanase Ohkawa, cea care vine mereu cu idei noi pentru actiune si pentru scenario, asta nu inseamna ca ceilalti stau degeaba; si alti trei artisti al caror rol se schimba pentru fiecare serie: Mokona, Tsubaki Nekoi si Satsuki Igarashi. Aproape 100 de milioane de copii ale seriilor Clamp s-au vandut in toata lumea in Octombrie 2007.
Au inceput facand parte dintr-un grup de dojinshi de 11 persoane, pe la jumatatea anilor 1980. Cand au debutat cu RG Veda, numarul grupului scazuse deja la 7. In 1993 au mai plecat inca 3 membre ale grupului, lasand in urma actualul grup format din 4 femei. In 2006, fiecare membru s-a deschis sa isi schimbe numele, dar mai tarziu, Nanase Ohkawa a decis sa revina la numele ei (de la Ageha Ohkawa, inapoi la numele ei original, Nanase Ohkawa).
Inainte de debut.
Clamp s-a a luat nastere la mijlocul anilor 1980 ca un grup de dojinshi format din 11 femei. Cele trei artiste din Clamp, Mokona, Tsubaki Nekoi si Satsuki Igarashi, au inceput sa deseneze prima data manga cand erau fie in generala, sau la liceu, fiind inspirate de prieteni. Cele trei artiste erau prietene bune si mergeau la aceeasi scoala. Au intalnit-o pe Nanase Ohkawa cand o prietena a ei s-a imprietenit cu Mokona dupa ce a cumparat o banda desenata pe care aceasta o vindea, si astfel cele patru au devenit prietene. Grupul format original din 11 membrii, a incercat sa se intalneasca la fiecare eveniment din Osaka si Kobe, care avea loc o data pe luna. Inainte sa inceapa sa lucreze cu adevarat, grupul facea dojinshi pentru Captain Tsubasa. Dar in 1987, grupul a incetat sa mai scrie dojinshi si sa creeze manga adevarata. Atunci au inceput sa lucreze la RG Vega. Primul lor proiect ca grup intitulat “CLAMP” la care inca mai lucrau si dupa debut.
1990–1999.
Dupa debutul lor din 1989 cu manga RG Vega, grupul a scazu la 7 membrii. Dintre cele 7 ramase, Tamayo Akiyama, Sei Nanao si Leeza Sei au parasite grupul in timp ce lucrau la manga RG Vega la fel ca alte membre din Clamp, dintre care Soushi Hishika, O-Kyon, Kazue Nakamori, Yuzuru Inoue si Shinys Omi. In present, sant 4 persoane in grup.
In iulie 1989, Genki Comics a inceput sa publice in serii, a doua lucrare a grupului, Man of Many Faces Dupa debutul lor din 1989 cu manga RG Vega, grupul a scazu la 7 membrii. Dintre cele 7 ramase, Tamayo Akiyama, Sei Nanao si Leeza Sei au parasite grupul in timp ce lucrau la manga RG Vega la fel ca alte membre din Clamp, dintre care Soushi Hishika, O-Kyon, Kazue Nakamori, Yuzuru Inoue si Shinys Omi. In present, sunt 4 persoane in grup.
In iulie 1989, Genki Comics a inceput sa publice in serii, a doua lucrare a grupului - Man of Many Faces (review-ul il gasiti pe Miauti).
In martie 1990, Wings a inceput sa publice in serii Tokyo Babylon (review-ul il gasiti pe Miauti).
In august 1991, Genki Comics a inceput sa publice in serii Duklyon: Clamp Shool Defenders. La aceasta manga Mokona, Nekoi si Igarashi au lucrat cu cea mai mare placere. In decembrie acelasi an, Monthly Asuka a inceput sa publice Clamp School Detectives.
Pe data de 10 iunie 1992, Kobunsha a publicat Shirahime-Syo:Snow Goddess Tales.
In 1993, Clamp a mai lansat 2 manga : in martie, Miyuki-chan in Wonderland, care a inceput a fi publicata in Newtype Mgazine si in noiembrie, Magic Knight Rayearth, care a inceput a fi publicat de Nakayoshi.
Pe 17 iulie 1995, Kadokawa Shoten publica The One I Love.
In mai 1996, Cardcaptor Sakura a inceput a fi publicata de Nakayoshi. Aceasta este manga la care Ohkawa, liderul Clamp a lucrat cu cea mai mare placere, si in comparative cu alte lucrari ale sale, nu contine tragedie. In octombrie '96, Wish a inceput a fi publicata de Asuka Comics DX.
In decembrie 1998, Suki: A Like Story a inceput a fi publicata de Asuka Comics DX. In ianuarie 1999, Angelic Layer a inceput a fi publicata de Monthly Shonen Ace.
Stilul lui Clamp, este asemanator cu productiile de anime. Nanase Ohkawa este purtatoare de cuvant, producatoare-director si organizatore. Mokona este sefa design de personaje, in timp ce Igarashi si Nekoi se ocupa de background; cu toate astea, cele 3 mai fac uneori schimb de roluri. Desi Ohkawa decide ce proiecte sa acepte sau sa refuse, Satsuki Igarashi decide in timpul si ordinea in care grupul poate lucra la fiecare proiect, facand programul pentru fiecare membru. In general, Ohkawa se inspira pentru proiectele grupului din evenimentele de zi cu zi, cum ar fi visele, serile. Sfarsiturile sant stiute de la inceput. Dupa alegerea imaginilor si acceptul editorilor, Ohkawa imparte rolurile pentru fiecare membru din grup si apoi decide stilul, in functie de anumiti factori, cum ar fi complexitatea povestii, stilul de arta specific, si relatia lor cu celalalte lucrari ale grupului.
In medie pentru fiecare capitol produs (pentru Clamp, in medie de 20 de pagini intr-o revista), alegerea pozelor dureaza 12 ore, scenariul 8 ore pentru a fi scris, si desenul depinde de poveste. De exemplu, un capitol din xxxHolix a durat 2 zile, in tim ce un capitol pentru X a durat 4-5 zile.
In comparatie cu alti manga-ka, care sant specializati pe un singur gen, Clamp a creat o diversitate de genuri. Genurile grupului Clamp variaza foarte mult, de la copilaresc sau amuzant (Cardcaptor Sakuta, Clamp School Detectives) la altele mai dramatice si pentru tineret (xxxHolic, X). Mai mult, Clamp refoloseste destul de des personaje din lucrarile anterioare.
Arta.
Membrii actuali ai grupului Clamp au facut cursuri de arta in liceu. Cu toate astea, Tsubaki Nekoi crede ca este o mare diferenta intre a fi priceput in arta si a putea sa desenezi o manga; iar cu toate astea niciuna dintre ele nu a lucrat niciodata ca asistent pentru un manga-ka, au invatat singure tot ce stiu.
Manga-urile grupului Clamp se desting de celelate prin stilul lor ilustrativ. Stilul Clamp se schimba frecvent, depinzand de subiectul proiectului si audienta; dar in general, lucrarile lor au personaje care au parul foarte detaliat desenat, ochii expresivi.
Subiect.
Multe manga Clamp au cateva subiecte in spatele povestii adevarate. De exemplu: modestia sau dragoste in manga Chobits, ideea ca toate evenimentele sant inevitabile datorita unor decizii din trecut (hitsuzen) ca in Card Captor Sakura, Tsubasa Chronicle si xxxHolic, si ideea ca oamenii isi aleg singuri destinul prin eforturile proprii.
Probabil ca inspiratia de a desena personaje care vad cu un singur ochi, sau personaje care isi pierd vederea la unul dintre ochi prin incercarea de a exprima singuratatea, se datoreaza faptului ca Ohkawa nu vede bine cu ochiul drept ? Pura coincidenta. Dar mereu se gaseste o solutie pentru a rezolva problema vederii.
Foarte comuna este ideea de suflete pereche sau cupluri ce sant aduse impreuna de soarta. Indiferenta Clamp pentru sexualitatea personajelor (uneori chiar si pentru varsta) la aceste cupluri, le-a facut sa scrie chiar si cupluri normale de homosexuali in comparatie cu alte magauri (de exemplu Touya si Yukito in Card Captor Sakura). Cateva astfel de cupluri au fost aduse impreuna intr-un univers parallel, in multiversul Clamp. Desi Clamp ilustreaza multe povesti de dragoste, Ohkawa crede ca ceea ce le face pe femei sa se maturizeze si sa se schimbe este ideea de sacrificare, decat cea de iubire.
Asa ca eu va spun miau miau...
Si cate din toate astea sunt scanlate la noi? O foarte mica parte.
RăspundețiȘtergereAdevarul este ca, serii precum RG Veda, X, xxxholic sau mai recenta Gate 7 sunt relativ greu de tradus. Clamp are o gramada de referinte in imagini si text care trec foarte greu bariera limbii si a culturii japoneze. Iar traducandu-le, tu ca traducator inveti multe, dar in acelasi timp dureaza mai mult pentru ca te documentezi. Un aspect pe care destul de putine grupuri de la noi il abordeaza
Insasi seria Tsubasa Chronicles Reservoir este o referinta la alte manga de Clamp.
Da ! pacat ca numai tu traduci seriile de la clamp. Si mor de necaz ca dupa atatia ani fanii anime/manga romani au ramas la aceasi perceptie (naruto, one pice, bleach,)... Nu zic ca nu le am vazut , dar macar imi dau seama ca dupa 50 de ep ai sa zicem 100 de episoade povestea se repeta la nesfarsit.
RăspundețiȘtergere